För förskolor
Vårt arbetssätt
Vi är ett företag inom specialpedagogik och logopedi som är verksamma inom Göteborg med omnejd. Vi riktar oss till verksamheter så som fristående och privata förskolor, öppna förskolor och andra som arbetar med barn.
Vår idé och drivkraft är att sprida kunskap och stötta verksamheternas personal inom områdena barns språkutveckling, kommunikation, lek och samspel samt utmanande beteenden.
Vi håller i föreläsningar inom ovannämnda områden, ger personalhandledning och genomför kartläggningar på både grupp och individnivå.
Oavsett om vi håller i en föreläsning eller besöker er för kartläggning och handledning är vår styrka att ge konkreta strategier som är direkt tillämpningsbara i verksamheten.
Vi kan besöka er på plats eller erbjuda digital handledning utifrån ert önskemål.
Oavsett om vi håller i en föreläsning eller besöker er för kartläggning och handledning är vår styrka att ge konkreta strategier som är direkt tillämpningsbara i verksamheten.
Vi kan besöka er på plats eller erbjuda digital handledning utifrån ert önskemål.
Vårt mål är att varje pedagog ska känna sig extra kompetent och trygg i sin roll och i mötet med barn och vårdnadshavare.
Vad vi kan erbjuda:
Exempel på föreläsningar
Kommunikation och samspel – barns språkutveckling. Vad är skillnaden mellan samspel, kommunikation och språk och hur de hänger ihop. Språkstimulans för hela barngruppen och när behöver vi alternativ kommunikation.
Språkliga miljöer i förskolan – Skillnader mellan utomhus och inomhusmiljö och hur vi kan erbjuda en stimulerande språklig miljö där vi nyttjar de dagliga rutinerna för språklig stimulans och utveckling.
Högläsning – hur säkerställer vi att vi uppnår alla fördelar med högläsning. Hur planerar vi och varierar högläsningen för bästa resultat.
Barn med utmanande beteenden – hur kartlägga, förebygga och bemöta olika beteenden, omgivningens bemötande och hur det påverkar barnet.
Barn och mat – selektivt ätande, kommunikation och beteenden kopplat till måltidssituationen. Hur bemöter vi barn som inte vill sitta med vid bordet eller äta maten som serveras.
TAKK – tecken som alternativ och kompletterande kommunikation på grundläggande nivå. Kursen innehåller många praktiska och roliga övningar där varje pedagog kan känna sig trygg i att komma igång med tecken.
TAKK (fortsättning) – för er som har kommit igång men behöver stöd i att gå vidare och använda tecken mer aktivt och i flera situationer under dagen.
Barn med språklig sårbarhet – barns språkutveckling. Kan det vara språkstörning? Hur arbetar vi för att stötta dessa barns kommunikation för att de ska få lika bra förutsättningar som alla andra barn i gruppen.
Barn i flerspråkiga miljöer – hur påverkar flerspråkighet barnens språkutveckling. Myter och sanningar om flerspråkighet.
Barn med autism – vad är autism, styrkor och utmaningar och hur bemöter vi barnen i förskolans verksamhet.
Föreläsningarnas längd är ca 2,5-3 timmar beroende på antal deltagare. Det går självklart att anpassa efter ert önskemål.
Välkomna att maila oss för offert
EXEMPEL PÅ OMRÅDEN VI KAN VARA BEHJÄLPLIGA INOM:
HANDLEDNING TILL ARBETSLAGET
Förslag på upplägg:
- Handledning till arbetslaget.
Syftet kan vara att systematiskt synliggöra och samtala om utmaningar i verksamheten på individ, grupp eller organisationsnivå.
SPRÅK OCH KOMMUNIKATION
Förslag på upplägg:
- Observation och kartläggning i verksamheten. Förslag på anpassat kommunikations material.
- Skriftlig sammanfattning och muntlig återkoppling till berörd personal.
LEK- OCH SAMSPEL
Förslag på upplägg:
- Observation och kartläggning i verksamheten. Förslag på anpassade lekar och aktiviteter samt strategier på hur dessa kan genomföras i verksamheten utifrån individ och/eller gruppnivå.
- Skriftlig sammanfattning och muntlig återkoppling till berörd personal.
UTMANANDE BETEENDEN
Förslag på upplägg:
- Observation vid utvald stund hos er där beteendet uppstår därefter diskuterar vi tillsammans olika strategier och åtgärder.
- Skriftlig sammanfattning och muntlig återkoppling till berörd personal.
BILDSTÖD OCH RITPRAT
Förslag på upplägg:
- Besök i er verksamhet för att identifiera behovet och därefter följer genomgång av föreslagna åtgärder.
- Skriftlig sammanfattning och muntlig återkoppling till berörd personal.
ANSÖKAN AV TILLÄGGSBELOPP
Förslag på upplägg:
- Observation i verksamheten och samtal med pedagog
- Skriftlig sammanfattning med konkreta förslag för att gå vidare med ansökan
Vi kan naturligtvis anpassa efter era behov. Hör av er så hjälps vi åt att hitta den bästa lösningen utifrån de frågor ni har.